Chóry Filharmonii Krakowskiej koncertują w Pradze z okazji urodzin prof. Pendereckiego
22 listopada 2019
W czyjej pamięci chciałbyś zamieszkać, jeśli nie na zawsze, to na pewno od święta? [Mikołajkowa playlista]
6 grudnia 2019

Filmowe emocje [relacja z gali zamknięcia Energa CAMERIMAGE]


16 listopada 2019 r. zakończyła się 27. edycja Energa CAMERIMAGE Festival. Święto sztuki operatorskiej trwało tydzień, a finałowa gala wzbudziła ogromne zainteresowanie ze względu na obecność największych gwiazd Hollywood. Rozstrzygnięcia poszczególnych konkursów przyniosły nie mniejsze emocje.

Podczas uroczystej gali zamknięcia festiwalu nagrody specjalne odebrali m.in. Richard Gere (Nagroda Camerimage dla Aktora), Edward Norton (Nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego), Jan Roelfs (Nagroda dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną), John Bailey (Nagroda za Całokształt Twórczości dla Reżysera) oraz Quentin Tarantino i Robert Richardson (Nagroda dla Duetu Autor Zdjęć – Reżyser). Filmowe wizytówki każdego z tych artystów, prezentowane na moment przed wręczeniem wyróżnienia, przypominały publiczności, jak ważnymi postaciami w świecie kina są nagrodzeni twórcy i z jak wieloma tytułami i filmowymi wspomnieniami kojarzą się nam te nazwiska. Wśród nagrodzonych znalazł się również Lech Majewski (Nagroda dla Reżysera), który prezentował w tym roku swój najnowszy film „Dolina Bogów” z udziałem Josha Hartnetta i Johna Malkovicha.

Najważniejszą nagrodę – Złotą Żabę w Konkursie Głównym odebrał Lawrence Sher, autor zdjęć do filmu „Joker”. Operator dwukrotnie wchodził na scenę, ponieważ to właśnie jego zdjęcia zachwyciły zarówno jury konkursowe, jak i publiczność, która od trzech lat również wybiera swój ulubiony tytuł. Dziękując za to wyróżnienie, Lawrence Sher podkreślał szczególną rolę, jaką w tworzeniu zdjęć odegrał Joaquin Phoenix, który swoją aktorską kreacją spajał i rozświetlał każdy kadr, nadając głęboki sens warstwie wizualnej.

Oto wszyscy laureaci 27. edycji Energa CAMERIMAGE Festival 2019:

KONKURS GŁÓWNY

Złota Żaba: „Joker” (zdj. Lawrence Sher, reż. Todd Phillips)

Srebrna Żaba: „Dwóch papieży” (zdj. César Charlone, reż. Fernando Meirelles)

Brązowa Żaba: „Malowany ptak” (zdj. Vladimír Smutný, reż. Václav Marhoul)

NAGRODA FIPRESCI

Nagroda Międzynarodowego Jury Krytyków FIPRESCI dla reżysera najlepszego filmu z konkursu głównego – ze szczególnym uwzględnieniem roli zdjęć filmowych: „Malowany ptak” (zdj. Vladimír Smutný, reż. Václav Marhoul)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Nagroda Publiczności Camerimage: „Joker” (zdj. Lawrence Sher, reż. Todd Phillips)

KONKURS FILMÓW POLSKICH

Najlepszy film polski: „Pan T.” (zdj. Adam Bajerski, reż. Marcin Krzyształowicz)

KONKURS ETIUD STUDENCKICH

Nagroda Studencka im. László Kovácsa – Złota Kijanka: „Lefty/Righty” (zdj. Alfonso Herrera Salcedo, reż. Max Walker-Silverman), szkoła: NYU – Tisch School of the Arts

Srebrna Kijanka: „Mariam i Natan” (zdj. David Bajerski, reż. David Bajerski), szkoła: Łódź Film School

Brązowa Kijanka: „The Last Children in Paradise” (zdj. Felix Pflieger, reż. Anna Roller), szkoła: HFF München – Hochschule für Fernsehen und Film

KONKURS DŁUGOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — za najlepszy film dokumentalny: „Midnight Family” (zdj. Luke Lorentzen, reż. Luke Lorentzen)

Złota Żaba — za najlepszy dokument fabularyzowany: „Marek Edelman… i była miłość w getcie” (zdj. Jakub Kijowski, Jolanta Dylewska, reż. Jolanta Dylewska)

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — Grand Prix: „Kamali” (zdj. Jake Gabbay, reż. Sasha Rainbow)

Wyróżnienie specjalne: „Oneself” (zdj. Christiaan van Leeuwen, reż. Carolien van Maaswaal)

KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut reżyserski: „Pacified” (zdj. Laura Merians, reż. Paxton Winters)

KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut operatorski: „Pacified” (zdj. Laura Merians, reż. Paxton Winters)

KONKURS WIDEOKLIPÓW

Najlepszy wideoklip: James Massiah „Natural Born Killer (Ride for Me)” (zdj. Mauro Chiarello, reż. Ian Pons Jewell)

Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: Jon Hopkins „Singularity” (zdj. Khalid Mohtaseb, reż. Seb Edwards)

FIRST LOOK – KONKURS PILOTÓW TELEWIZYJNYCH

Najlepszy pilot: „Euforia” (zdj. Marcell Rév, reż. Augustine Frizzell)

KONKURS SPOTÓW REKLAMOWYCH „FUNDUSZE EUROPEJSKIE W KADRZE”

organizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Nagroda główna: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie za spot „Zmieniamy Podkarpackie z funduszami europejskimi. Dla siebie, bliskich, wszystkich”

ex aequo

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych za spot „Pałac w Korczewie”

Wyróżnienie: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju za spot „Fundusze Europejskie dla MŚP”

***

Finałowa gala zakończyła się projekcją najnowszego filmu Quentina Tarantino i Roberta Richardsona „Pewnego razu… w Hollywood”, przed którą obaj twórcy opowiedzieli o swojej współpracy i metodach, jakie stosują podczas kręcenia zdjęć.

Emocje po 27. edycji Energa CAMERIMAGE powoli opadają, ale dla organizatorów rozpoczyna się kolejny etap pracy, a więc przygotowywanie następnej edycji, która – jak zapowiedział dyrektor festiwalu Marek Żydowicz – odbędzie się w Toruniu w dniach 14–21 listopada 2020 r. Poziom tegorocznych konkursów był bardzo wysoki, nazwiska gości światowe, a różnorodność i liczba wydarzeń towarzyszących imponująca, dlatego oczekiwania publiczności co do przyszłych festiwali są ogromne. Znając jednak możliwości, upór i ambicje ekipy Fundacji Tumult oraz Energa CAMERIMAGE, możemy liczyć na kolejne emocjonujące odsłony festiwalu, który tak mocno podkreśla rolę autorów zdjęć filmowych i przez to jest ceniony przez najważniejszych twórców światowej kinematografii.

Zatem do zobaczenia w przyszłym roku!

Anna Józefiak



Źródło: Prosto o Muzyce

Udostępnij to:

Dodaj komentarz